Me

Nov 22, 2012

Autumn In My Heart : Seoul - Day 3

13 Oct 2012
Destinasi pertama kami hari ni ialah ke Namsangol Hanok Village, sebuah perkampungan tradisional korea yg terletak tak jauh dr guesthouse kami. Kalau berjalan kaki cuma mengambil masa dlm 15-20min saja tp kami memilih utk naik subway dan turun kt Chungmuro Station ( sebelah Myeongdong Station tu je ) sbb malas nk jalan kaki...

Sedikit ttg Namsangol Hanok Village ni yg di ambil dr web :
Namsangol Hanok Village, also known as "A Village of Traditional Houses in the Namsan Valley", is a Korean village located in the area of Pil-dong neighborhood in Jung-gu, a central district of Seoul, South Korea where hanok (한옥) or Korean traditional houses have been restored to preserve the original atmosphere of the area.
The location of the village was originally the site of a well known Joseon-era summer resort called Jeonghakdong. Jeonghakdong means "The land of the fairies for the blue crane where the Jeonugak Pavillion stands along the stream in the valley". The area boasted such superb scenery that it was called the land of the fairies and was considered one of the five most beautiful parts of Seoul.

Kemudian kami meruskan perjalanan ke Yeouido, sebuah pulau yg terletak di Hangang River. Di sinilah terletaknye bangunan KBS & MBC yg banyak mengeluarkan drama2 korea tu, Building 63 ( bangunan yg tertinggi di Korea ) & terminal feri utk cruising di Hangang River.

Untuk ke sini, naik subway dr Chungmoro Station ( depan Namsangol Hanok Village je ) dan turun di Yeouinaro Station.
Go to Chungmoro Station ( Line 3 ) :
 Take subway to Yeouinaro Station. Out thru EXIT
Transfer at Jongno 3(sam)-ga Station ( line 5 )
Journey Time : 25 mins , 9 stop
Fare : T-Card KRW1,050
Ni dia pemandangan dari Observation Deck ( Sky Art ) di Tingkat 60, Building 63....Dalam bangunan ni juga terdapat Seaworld, IMAX Theater dan Wax Museum...Admission fee utk Observation Deck ni ialah KRW11,000
Amazing view....
Ketaqq kaki..
Selesai di Buiding 63, kami berjalan ke Yeouido Dock, terminal feri di Yeouido Park berdekatan dgn Building 63 ni....tiket utk regular cruise KRW11,000. Ada jugak Magic Show Cruise, Live Concert Cruise & Dinner Cruise yg tiketnye lebih mahal.

Di dock ni terdapat Lotteria ( fast food restaurant) yg ada menjual SaeWoo Burger ( Shrimp Burger ). Maka, disinilah lunch kami utk hari ini sementara menunggu waktu utk feri samp...sebijik burger & sebotol air pisang :)
Since still ada masa, selesai river cruise kami ke Insadong Cultural street...kat sini byk dijual brg2 kraftangan dr kertas & juga souviniers...tp sebelum tu kami singgah di Korea Tourism Organization HQ (KTO) yg terletak tak jauh dr Jonggak Station utk menunaikan Solat Zohor & Asar Jamak...kt KTO ni disediakan surau di Basement Floor....selain itu, kalau ada apa2 pertanyaan ttg Korea bolehlah tanya kt kaunter information dan kalau nk buat phone call, ada skype phone disediakan, boleh call kemana2 worldwide percuma ye :)
Surau terletak disebelah kanan kaunter information tp kene ambik air sembahyang di tandas yg terletak sbelah kiri kaunter
Cara untuk ke Insadong dari Jonggak Station...garisan pink yg panjang tu ialah tempat tumpuan pelancung di Insadong
Kami balik ke guesthouse menaiki teksi, tambang dlm KRW4,300...dah tak larat nak berjalan ke subway station & turun naik tangga EXIT station2 tu...

Utk malam ni dinner kami simple je...instant rice ( beli kt convinience store tepi guesthouse) dan serunding daging ( yg ni bwk dr Msia ) beserta air pisang yg secara tak langsung jd minuman rasmi kami di sini....
Cuma masukkan instant rice tu selama 2 minit dlm microwave dan sedia dimkn...oppss sebelum masukkan ke dlm microwave, koyakkan penutupnye separuh dulu ye
Nak dijadikan ceta, sebab pikirkan esok kami akan keluar lewat skit dan mata pon tak ngantuk lagi, maka kami pun bersepakat nk ke Dongdaemon Market semula utk melihat pemandang market ni diwaktu malam sambil tengok kot2 ada yg berkenan nk dibeli....
Makin lewat malam makin ramai pengunjung disini kebetulan pulak mlm ni mlm minggu.....penuh sesak dengan manusia...sepanjang jln yg tak tau berapa jaraknye kelihatan byk gerai2 kecil beratap kuning yg kebanyakannya menjual baju, kasut, henbeg, jam...
Kami bergerak pulang dr sini dlm pukul 1 pagi...subway dah tak de tgh2 mlm ni, so kenalah balik naik teksi...yg ni pun satu challenge gak sbb nk kene berebut teksi...walaupun teksi byk tp org yg menunggu pun ramai....ada satu teksi tu mintak KRW20,000 utk tambang balik ke guesthouse sedangkan klu guna meter cuma dlm KRW4,000 je.....ada gak yg ambik kesempatan nk ngetuk tgh2 mlm ni...Nasib baik setelah beberapa attempt menahan teksi2 akhirnya kami dpt gak teksi tp rate tgh malam beza skit dr rate siang....apa2 pun Alhamdulillah sbb kami selamat samp ke guesthouse dkt kul 2 pg...

Maka selesailah hari ke-3....esok declare as shopping day...hanya satu destinasi utk lawatan, yg lain soppinggggg...till then, wassalam :)

1 comment:

1. thanks 4 the info..mmg ada plan nak ke korea tahun hadapan..so info yang diberi boleh memudahkan urusan ketika berada di korea nanti..boleh follow sy di blog http://gajahgenduts03.blogspot.com/ ... hehehe.. :)